Search This Blog

Thursday, October 21, 2010

DI SANA ADA DAMAI

Aku bosan dengan hidup
Yang setiap kali bicara tentang keindahan
Yang setiap kali mencari kelegaan
Yang tak puanya menjanjikan kebahagiaan
Manakah buktinya?
Aku jenuh dengan kehidupan
Yang seakan akrab padahal bertentangan
Yang seakan damai padahal bising
Yang seakan subur padahal gersang
Kamuflase!
Sejenak terbayang bila aku mati
Nanti
Kutinggalkan segala kesemuan
Kulupakan gempita dan gebyar kesombongan
Kuhancurkan kebohongan dan kedengkian
Kubuang semua yang membuatku muak
Muntah!!
Di sana
Ya, di sana itu!
Di alam baru yang disebut kematian
Yang kutuju hanya satu
Kedamaian sejati
Tanpa belenggu kepalsuan
Tanpa gelegar kesombongan
Aku ingin ke sana
Aku harus ke sana!
Biarkan aku ke sana!!!

Jatisrono, 4 April 1992
Antonny Gersang

No comments:

Post a Comment